Info pro kapely

Otázka: Jak se připravit na nahrávání?

Odpověď:

  • Naučte se skladby, které chcete nahrávat, co nejlépe
  • Pro kapely s bicími: naučte se skladby, které chcete nahrávat, hrát s metronomem, a u všech si poznamenejte tempo, které jim nejlépe sluší;jestliže metronom nepoužíváte nebo s jeho používáním nemáte žádné zkušenosti,žádná panika,jde to i bez metronomu
  • Pokud si chcete přinést některé stopy už přednahrané, není problém, pokud dokážeme daný formát načíst (*.WAV a *.MID jsou bez problémů)

Častá otázka bubeníků: Proč je dobré nahravát do metronomu

Odpověď:

  • Protože to asi o 50% zjednodušuje veškerou práci. Bez metronomu je například prakticky nemožné opravit nějaké sporné místo v bicích, pokud už jsou nahrány ostatní nástroje - bubeník se totiž pak nemá čeho držet

Otázka: Kdy se metronom ("klik") nedá použít?

Odpověď:

  • Metronom se dá použít téměř vždy. I u písní, které obsahují mnoho změn rytmů a temp (art rock, atd.) je možno naprogramovat metronom tak, aby výsledek byl dobrý. Téměř všechny MIDI sekvencery, které dnes jsou k dispozici, a to často zdarma na internetu, umožňují naprogramovat klik se plynule se měnícími tempy, změnamy rytmů (např. z 3/4 na 5/8 atd.) i změnami rytmu kliku. U takových skladeb to sice bývá hodně práce, ale bubeníkovi to pak většinou taky hodně pomůže

Otázka: Co si máme vzít sebou do studia?

Odpověď:

  • nástroje & aparáty, pokud se předem nedomluvíte na výpujčce našich věcí
  • papuče
  • spacák nebo peřiny, pokud chcete přespat

Otázka: Proč chodit do studia, když mám doma počítač s Cakewalkem / Cubasem / čímkoli jiným a dobrou zvukovku?

Odpověď:

Pokud chcete pořídit dobrou nahrávku a nechcete do ní investovat peníze, které jsme nakonec investovali my, poslechněte si, jak začal příběh našeho studia: V roce 1999 jsme v naší kapele HUP řešili stejný problém. Chtěli jsme nahrávat, peněz bylo málo, ale nějaký počítač se zvukovkou doma byl. A tak jsme se rozhodli, že naše první CD "HUP" budem nahrávat doma na PC se SB Live, a vše ostatní si vypůjčíme. Vypůjčit se nám nakonec podařilo jenom stařičké, ale funkční kondenzátorové mikrofony Neumann CMV563 (a to jsme měli velké štěstí, protože vypůjčit si kondenzátorový mikrofon s reálnou cenou cca 25000 není jen tak) a na další pohrůznu sehnané/koupené vybavení, které by se dalo souhrnně charakterizovat jako "kopa šrotu". Výsledek si můžete poslechnout na našich stránkách. Na první poslech to zní celkem přijatelně, ale taky chemicky a nepřirozeně, protože při míchání jsme museli používat ekvalizéry, odšumovače a různá jiná šméčka víc, než je zdrávo, abychom z té nahrávky dostali aspoň to, co tam nakonec je.

Když se na tu akci díváme s odstupem času, ta první nahrávka nás vyšla na cca 10000, které jsme investovali do různých (levných) mikrofonů, stojanů atd. Za ty peníze jsme to ale mohli v mnohem lepší kvalitě natočit v kterémkoli levnějším studiu, a bylo by to rychlejší, bez starostí a bez neustálého řešení různých technických problémů, díky kterým jsme vlastně pořád vymýšleli "jak to tam nahrát" místo toho, abychom se víc soustředili na to "co tam nahrát".

Zkráceně řečeno:

  • nákupní cena vybavení, které je v současné době (únor 2002) v našem studiu, se už dávno přehoupla přes půl milionu korun - a to ještě pořád není nic ve srovnání se špičkovými studii jako SONO nebo třeba Studio V ve Zlíně, kde mají mašinky za několik milionů až desítek milionů korun (samozřejmě tomu odpovídají i ceny za nahrávací hodinu).
  • Průměrná cena, za kterou si většina kapel u nás natočí a smíchá CD s cca 8mi písničkami, zpravidla nepřekročí 10.000 Kč.
  • Za cenu menší než 10.000 Kč přitom mají plně k dispozici techniku za několik set tisíc Kč, ale s ní také člověka, který má s touto technikou a obecně s nahraváním několikaleté zkušenosti, což zaručuje dobrý výsledek, a také citelně šetří Váš čas.
  • Citelná úspora času znamená, že nebudete vaše CD natáčet a míchat 6 měsíců jako my v roce 1999 naše CD "HUP", ale budete ho schopni dokončit např. za 14 dní práce. Kvalita bude přitom nesrovnatelně vyšší, a ušetřený čas můžete následně věnovat například své práci, v které za půl roku jistě vyděláte na natáčení několika dalších CD.

Pokud Vás přesto ještě pořád zajímá, proč jsme se nakonec rozhodli v započatém trendu pokračovat a dovést studio až do stavu, ve kterém dnes je, mrkněte na stránku Historie & reference.